Zdravé sezení a stání u počítače

Každý, kdo pracuje v kanceláři, to jistě zná. Bolest různých částí těla kvůli několika hodinách strávených za monitorem. Nejednou jste přemýšleli, jak zlepšit pracovní podmínky a polohu u počítače? Poradíme Vám, co dělat jinak, aby Vaše sezení či stání u počítače bylo zdravější a působilo méně bolesti.

Zdroj: Pixabay.com

Správný posed jako základ

Snadno se to řekne, že základ je správný posed, ovšem provedení už je horší. Ale opravdu je napřímení základním kamenem a prvním krokem k tomu, abyste si své zdraví šetřili. Postačí úplně přirozené vzpřímení, které podpoří fyziologické zakřivení páteře.

Při vzpřímeném sedu je dobré myslet také na spodek zad a postavení pánve. Optimální je, když se v pánvi mírně nakloníte celým tělem vpřed. Pokud je v kanceláři prostor, je skvělé řešení střídat kancelářskou židli s velkým gymnastickým míčem, který Vás nenechá se u monitoru hrbit, neboť neustále vyvažujete rovnováhu.

Optimální výška monitoru a stolu

K lepší koncentraci na Vaši práci po celý den Vám mimo jiné dopomůže správné nastavení pracovního prostředí. Správnému posedu půjdete naproti, pokud budete mít své kancelářské stoly v takové výšce, abyste si v pravém úhlu položili předloktí o desku. Pokud je deska moc vysoko, může to způsobit bolesti trapézového svalu či ramen. Dále by se mělo dodržovat to, že židle je v takové výšce, abyste měli možnost se mírně naklonit vpřed a chodidla by měla být položena celou plochou na zemi na šířku pánve. S tím se pojí ideální poloha kolen, ve kterých by se měl dodržovat pravý úhel.

Zdroj: Liftor.cz

Proč je důležité měnit při práci u počítače polohy?

Sezení za monitorem po celý den nevěstí nikdy nic dobrého pro naše zdraví. Pokud k tomu přičteme ještě sezení mimo pracovní dobu, není to pro organismus člověka zdravé. Proto je nejen odborníky doporučováno pravidelné střídání sezení se stáním během práce. Střídání sezení se stáním je cestou jak, i při práci na počítači, předejít bolesti zad a krční páteře. Ideální je střídat pozice alespoň jednou do hodiny, například 40 minut sezení, 15 minut stání a 5 minut krátké protáhnutí, odskočení na toaletu apod. Polohovací stůl Vám v tomto cyklu střídání poloh může značně pomoci nejen od bolesti zadi. Tyto stoly se totiž dají vysunout až do výšky 130 cm, a tak můžete pohodlně měnit polohu podle potřeby. Například videohovor s kolegy či partnery ve stoje je ideální začátek si na tuto pracovní pozici zvyknout.

Přínosy práce ve stoje

Když pracujete ve stoje, jsou aktivovány svaly, narozdíl od sezení, a zlepšuje se tak cirkulace krve a tak i okysličení mozku. Zároveň se lépe dýchá, protože ve stoje není vyvíjen tlak na bránici, a to dopomáhá k lepšímu soustředění. Dalo by se tak říci, že výsledkem by měla být vyšší efektivita práce.

Zásady pro práci ve stoje

Pro opravdu správný účinek střídání pozic při práci do pozice ve stoje, je nezbytné myslet na několik činností. Je doporučeno, aby se při stání přešlapovalo z jedné nohy na druhou.

Zdroj: Liftor.cz

Nemělo by totiž jít o strnulý stoj, ale stoj prokládaný pohybem. Tak se využije hlavní výhody oproti sedavé pozici. Stání, jako přirozenou polohu těla, můžete vylepšit tím, že si pod chodidla umístíte nějakou měkkou podložku, kde můžete stát ideálně bez bot. Řešením je také vhodné zvolená obuv umožňující pohyb nohy včetně prstů. Obecně platí, že chodidla musejí rovnoměrně přenášet zatížení těla na podložku, dále by kolena neměla být zcela propnutá, ale spíše v neutrální poloze nebo mírně pokrčená. Co se týká pánve, ta by měla být v přirozené poloze pod tělem, nikoliv vytočená dozadu. Ramena by měla být volná, hlava vzpřímená a brada volně od krku, nikoliv křečovitě podsazená.